Informație

Informaţie Utilă pentru Clienți

Sortare informații după:
Fireste ca vrei sa te bucuri de masina fara nicio emotie. Asa ca ar fi bine sa nu consideri ca orice vanzator este de “buna credinta”.

Ai ales masina potrivita, te-ai inteles in privinta sumei de bani, insa ai cateva suspiciuni legate de provenienta autoturismului. Ce este de facut in acest caz? In mod normal daca exista si cea mai mica urma de nesiguranta se recomanda renuntarea la acea achizitie.

Citeste cu atentie inscrisurile din talon

Daca totusi vrei neaparat masina respectiva, verifica daca numarul de identificare al autovehicului (VIN) ce apare in certificatul de inmatriculare (Talon) corespunde cu cel poansonat pe autoturism. La masinile mai noi, acest VIN compus din 17 cifre si litere este inscris la baza parbrizului, in timp ce la exemplarele mai vechi este poansonat in compartimentul motor ori in diferite locuri din habitaclu, in functie de masina.

Daca este posibil, ar fi ideal sa verifici si seria de motor, insa operatiunea este mai complicata si necesita apelarea la un service specializat.

Incearca “babeste”

Daca la masinile mai noi este aproape imposibil sa fie modificat numarul de identificare, la exemplarele mai vechi exista posibilitatea inlocuirii acelei serii. Daca ai suspiciuni ca VIN-ul nu este cel original poti proceda astfel: cu o carpa umezita in acetona cumparata din comert sterge usor seria de identificare. Daca in urma acestei actiuni nu apare nicio reactie chimica inseamna ca acel VIN este cel original. Daca seria a fost schimbata si atasata prin lipire ori sudare cu siguranta va aparea o reactie chimica si trebuie sa renunti imediat.

Este normal ca odata cu trecerea anilor habitaclul masinii sa “prinda” un miros destul de deranjant. Totusi folosirea odorizantelor nu este o solutie pe termen lung deoarece acestea nu elimina, ci doar adauga un miros suplimentar, mult mai puternic. Stiti care sunt cele mai eficiente metode pentru eliminarea mirosurilor grele?

Fumatul in masina, ratacirea pe sub scaune a unor produse perisabile ori curatarea foarte rara a interiorului sunt doar o parte din factorii care pot genera mirosuri pestilentiate. Mai trebuie tinut cont ca instalatia de aer conditionat este o sursa de infestare a habitaclului cu mirosuri grele ori bacterii periculoase.

In cele mai multe cazuri, mirosurile din autoturism sunt influentate de intretinerea deficitara a instalatiei de climatizare. Fie ca vorbim de aer conditionat manual ori automat, se recomanda ca cel putin o data pe an sa fie efectuata o inspectiei a instalatiei intr-un service autorizat ori macar inlocuirea filtrului de habitaclu. Indiferent de varsta autoturismului, aceasta masura este obligatorie pentru a evita vicierea aerului din habitaclu si inevitabil imbolnavirea pasagerilor.

Mai trebuie stiut ca un rol determinant in procesul de purificare a aerului il detine filtrul de habitaclu care are rol de retinere a impuritatilor cum ar fi praful, gazele esapate, polenul ori particulele de parf provenite din calea de rulare. De asemenea daca este posibil constructiv se recomanda optarea pentru filtru cu carbon activ, mai scump dar mult mai eficient in retinerea impuritatilor si a mirosurilor.

miros_in_autoDaca dupa revizia anuala a sistemului de climatizare si inlocuirea filtrului de habitaclu mirosurile persista, inseamna ca acestea s-au impregnat in materialele textile din habitaclu. Asa ca trebuie sa procedati astfel: in primul rand trebuie curatat foarte bine interiorul masinii folosind aspirator si solutii de curatare. Apoi puneti la fiert un vas cu otet, iar cand a fost atinsa temperatura de fierbere mutati vasul in interiorul masinii si inchideti geamurile si portierele. Dupa cel putin 12 ore puteti scoate vasul cu otet si sa aerisiti foarte bine masina. Mare atentie sa nu inhalati vapori de otet deoarece sunt toxici pentru organism!

Daca si dupa acest procedeu mirosurile nu au fost pe deplin inlaturate din habitaclu puteti presara bicarbonat de sodiu pe covorase si sub scaune, iar apoi lasati sa actioneze peste noapte. A doua zi puteti indeparta bicarbonatul de sodiu cu aspiratorul si neaparat sa aeristi foarte bine masina, timp de mai multe ore.

Principalele sfaturi de care ar trebui sa tina cont soferii la echiparea cu anvelope de iarna a automobilelor proprii.

1. Anvelopele montate sa nu aiba vechime mai mare de 5 ani, pentru ca materialul din care este confectionat isi pierde din proprietatile pe care trebuie sa le asigure acest tip de anvelope.

2. Anvelopele montate sa aiba adancimea profilului mai mare de 1,6 mm. Anvelopele, au in general, o banda de cauciuc mulata la baza benzii de rulare, pozitionata in cel putin trei puncte in jurul anvelopelor. Acesta indica momentul in care mai sunt doar 1,6 mm de banda de rulare.In cazul in care profilul anvelopei scade sub 1,5 mm, anvelopele trebuie inlocuite, pentru ca isi pierd semnificativ eficienta in franare.

3. Nu rulati pe asfalt uscat cu lanturi de iarna montate pe anvelope. Se vor deteriora puternic anvelopele si scade semnificativ manevrabilitatea masinii.

4. Verificati presiunea din pneuri. Este important sa verificati in mod regulat si sa pastrati presiunea recomandata de producator. Exista un mit fals al reducerii presiunii in pneuri pe timp de iarna. Este complet eronat. Pneurile de iarna sunt concepute sa ruleze la o anumita presiune nominala, recomandata de constructor. Dezumflarea lor poate duce la pierderea presiunii, deteriorarea pneului si chiar la pierderea controlului masinii.

5. Anvelopele de iarna trebuie verificate pentru a nu avea umflaturi, taieturi sau fisuri. Daca au asa ceva, trebuie schimbate, pentru ca iarna, atunci cand rulam pe un carosabil acoperit cu zapada, care poate ascunde diverse „capcane” acestea pot ceda exact in zonele vulnerabile.

zimnie_shini1Directorul ASSAI mentioneaza ca montarea anvelopelor de iarna costa intre 80 – 100 lei. Acesta mai apreciaza ca, din fericire, gradul de constientizare a riscurilor la care sunt supusi soferii care nu folosesc anvelope de iarna a crescut. „Un efect important in educarea soferilor a avut si introducerea obligativitatii folosirii anvelopelor de iarna, situatie care a condus la o crestere a numarului de masini echipate cu anvelope de iarna. Estimez ca in aceasta iarna, aproximativ 70% dintre masinile care circula vor fi echipate cu anvelope de iarna”, adauga Muntean.

Cele mai mari riscuri ale neechiparii cu anvelope de iarna

Directorul ASSAI mai spune ca soferii care nu isi echipeaza automobilele cu anvelope de iarna se supun mai multor riscuri, printre care:

1. Folosirea anvelopelor de vara la temperaturi scazute ( sub 7 grade C ) sau folosirea acestora pe un carosabil acoperit de zapada, creste semnificativ riscul de producere a accidentelor.

2. Manevrarea masinii se realizeaza cu dificultate pe un carosabil acoperit cu zapada in conditiile in care masina este echipata cu anvelope de vara.

3. Anvelopele de iarna reduc cu peste 50% distanta de franare, comparativ cu anvelopele de vara.

4. Exista societati de asigurari, care in politele de asigurare au prevazute excluderi de la plata despagubirii in cazul in care accidentul a avut loc ca urmare a neechiparii corespunzatoare a masinii pentru sezonul de iarna.

Conform Legii, neechiparea autoturismelor cu anvelope de iarna in sezonul rece se pedespseste cu retinerea talonului auto, la care se adauga si o amenda cuprinsa intre 2.500 si 4.000 de lei.

Deasemenea,in cazul in care faci un accident din cauza dotarii necorespunzatoare a masinii, vei achita si costurile de reparare a drumului si de inlocuiere a elementelor de siguranta a circulatiei distruse in urma evenimentului rutier.

ASSAI este asociatia care reprezinta interesele service-urilor auto, are rolul de a proteja si dezvolta industria auto si contribuie la succesul membrilor sai.

Anvelopele pentru maşini extrem de puternice diferă semnificativ de pneurile normale – lucru care face diferenţa dintre viaţă şi moarte atunci când foloseşti la maximum un AMG, de exemplu!

Un şofer de AMG nu cumpără maşina doar pentru designul mult mai agresiv, ci mai ales pentru performanţele ce ţin de stabilitate şi manevrabilitate sporite faţă de modelele „obişnuite” Mercedes-Benz. Asta nu e o treabă uşoară din punct de vedere ingineresc, mai ales că şoferii de AMG sunt în general necruţători cu maşinile lor. Un lucru ignorat de ei esteînsă faptul că anvelopele au un rol-cheie în tot ce reuşesc să facă cu maşina.Pneurile trebuie să fie capabile să reziste nu doar la viteze mari în linie dreaptă (de peste 250 km/h), ci să şi livreze performanţe în cazul în care şoferul virează brusc la aceste viteze.

Compoziţia acestora cuprinde mai mult cauciuc natural şi elemente moi şi mai puţine elemente chimice care oferă durabilitate. Din acest motiv, şi mai ales când sunt folosite pe circuit, pneurile se uzează mai repede decât cele normale, dar permit utilizarea la maximum a maşinii – nu de puţine ori în testele noastre internaţionale am remarcat gradul sporit de uzură al unui astfel de pneu în urma câtorva ture de circuit – fără această uzură, n-am fi avut totuşi nici aderenţă. Secretul este ca, la utilizarea pe şosea, ele să nu se înmoaie prea tare, dar să fie capabile să reziste şi la abordarea în forţă a virajelor.

Un lucru ignorat deseori de către cei care îşi cumpără maşini puternice este faptul că vitezele foarte mari pun o presiune imensă asupra anvelopelor – cele 4 „palme” de contact ale maşinii cu asfaltul trebuie să livreze toată aderenţa necesară pentru a merge tare şi în siguranţă. Vorbim de doar câţiva zeci de centimetri pătraţi de cauciuc care ţin pe traiectorie o maşină de 2 tone gonind cu peste 200 de km/h! Din acest motiv, dezvoltarea acestor anvelope se face de multe ori în urma unui proces complicat, care strânge date dintr-o multitudine de curse reale, precum cea de la Nurburgring. Datele sunt ulterior procesate şi folosite la corecţiile aplicate noilor modele de anvelope.

Apoi, pneurile sunt dezvoltate ţinând cont de particularităţile maşinii – în cazul de faţă, AMG primeşte anvelope special dezvoltate de Dunlop, în urma unui proces în care inginerii ambelor echipe (producător de maşini şi producător de anvelope) depun o muncă colosală pentru a reuşi ceva care deja ni se pare de la sine înţeles – să livreze performanţe excepţionale în condiţii de rulare excesive.

Numărul blocurilor din banda de rulare, dimensiunea acestora, dimensiunea canalelor de scurgere a apei şi modul în care este programată deformarea anvelopei la contactul cu solul diferă faţă de pneurile obişnuite – tocmai pentru a asigura aderenţă atât la accelerările rapide, precum şi la frânările bruşte, când anvelopa se deformează longitudinal pentru a asigura o amprentă cât mai mare la sol; când vine vorba de viraje, ea trebuie să primească forma geometrică ideală la sol pentru a susţine forţele laterale masive – toate acestea suntprogramate în structura internă a anvelopei şi sunt ajutate de profilul său exterior.

anvel_mercedesÎn fine, capacitatea de a evacua rapid apa care se strânge în faţa anvelopei pe ploaie este un punct-cheie în anvelopele destinate maşinilor AMG – acvaplanarea este exclusă la aceste anvelope chiar şi la viteze de peste 200km/h! Apa este absorbită rapid de mii de striuri care brăzdează anvelopa, care se extind la contactul cu solul, o captează şi apoi se strâng când anvelopa se ridică de la sol şi o împing în canalele de scurgere, de unde este eliminată prin centrifugare. Astfel contactul cu asfaltul este menţinut.

Data viitoare când mai priviţi o cursă de automobile, gândiţi-vă că, mai presus de motoare, de elementele aerodinamice şi de talentul piloţilor, stau pneurile. De gestionarea acestora şi a aderenţei pe care o oferă ţin aproape toate cursele din ultimii ani, fie că vorbim de Formula 1, fie că vorbim de 24h Le Mans sau de alte curse.

Iar în viaţa de zi cu zi, data viitoare când vedeţi un AMG, uitaţi-vă şi la anvelope, nu doar la restul maşinii. Acolo se întâmplă magia!

Am testat Chevrolet Cruze hatchback cu cinci uşi, motor diesel de 2.0 litri şi cutie de viteze manuală cu şase trepte. Pe scurt, am avut pe mână o maşină care se adresează celor care au un stil de viaţă calm şi care preferă siguranţa dată de cele cinci stele la testele EuroNCAP în detrimentul sportivităţii.

După aproape 1.000 de kilometri parcurşi în mai puţin de o săptămână cu Chevrolet Cruze hatchback 2.0D, pot spune că nu am condus cea mai sportivă sau cea mai confortabilă maşină din lume. Însă, la preţul la care e vândut, are un raport calitate/preţ bun şi un atu care poate face diferenţa dintre a lua decizia de a-l cumpăra şi a căuta altceva: la drum întins, „devorează” kilometrii ca şi cum ar fi un fleac.

Aspectul exterior

Exteriorul lui Cruze hatchback e, fireşte, extrem de asemănător cu cel al variantei sedan sau break. Partea din faţă arată la fel ca la celelalte două variante de caroserie, în timp ce partea din spate a fost modelată astfel încât să aibă linia unui coupe. Spre deosebire de varianta sedan, însă, care arată destul de convenţional, hatchback-ul arată ca un rinocer pe patru roţi, cu spatele „cocoşat”. Ceea ce nu e neapărat un lucru rău.

test_drive_1
Spaţiul interior

În esenţă, Chevrolet Cruze este o maşină confortabilă, chiar dacă uneori devine mai „săltăreaţă”, ambianţa interioară este silenţioasă, nivelul de echipare e decent şi portbagajul generos. Pentru familişti, e o maşină numai bună de cărat diverse lucruri de la A la B.

Cele două scaune din faţă au un suport lateral bun spre foarte bun şi sunt suficient de confortabile pentru orice drum. Pasagerii din spate au parte de o banchetă la fel de confortabilă ca scaunele din faţă, însă persoanele înalte vor avea probleme cu spaţiul destul de restrâns pentru cap şi genunchi.

După cum am amintit mai devreme, maşina este foarte silenţioasă la drum lung. Şi pe drumurile mai proaste, suspensia nu face zgomote neplăcute şi se menţine la cote rezonabile. Doar când vorbim de porţiuni cu praf sau pietriş, zgomotele provenite de sub aripi (din cauza pietrelor proiectate de cauciucuri) sunt ceva mai mari.

Butoanele şi comenzile sunt amplasate corect şi pot fi folosite fără efort, iar sistemul audio nu dezamăgeşte. Butoanele sunt mari, iar indicaţiile vizibile. Aspectul general al planşei de bord e reuşit din punct de vedere al designului, fiind undeva între modern şi clasic. Pe scurt, pentru o familie normală, Cruze are tot ce-i trebuie pentru o călătorie confortabilă, chiar şi pe distanţe lungi.

Back to top